![]() Er komt een dag dat je over moet stappen naar een ander e-commerce platform. Dit wordt ook wel re-platforming genoemd. Voor re-platforming kunnen verschillende redenen zijn en vaak kun je het nog wel even uitstellen. Maar op een dag gaat dit niet meer. Iedere dag dat je dan uitstelt kost je waarschijnlijk geld, dus tijd voor actie. Hoe weet je of het tijd is voor de overstap naar een ander e-commerce platform?Ik heb zelf ook ooit een re-platforming gedaan voor de webwinkel die ik toen had. Ging dit goed? Nee, niet bepaald. Na een jaar heb ik zelf de overstap terug gemaakt naar het andere platform. Ik kan je vertellen dat dit wisselen niet erg goed was voor mijn business. Te weinig nagedacht, te weinig planning. Er zijn een aantal redenen waarom je zou moeten overstappen naar een ander platform. Ik zal er hieronder een paar opnoemen maar het kan goed zijn dat je vanuit je eigen business een andere reden hebt. #1. Het design van je webwinkel is niet responsive Als je vandaag de dag nog een webwinkel of website hebt die niet responsive is dan loop je hopeloos achter. De barriere van meer dan 50% mobiel verkeer en orders is al even geleden doorbroken. Dit betekent dat je e-commerce platform absoluut geschikt moet zijn voor mobiel. Een e-commerce platform wat dit niet ondersteund moet je direct de deur uit doen. #2. Een trage webwinkel De online consument is enorm veeleisend en ongeduldig. Wachten totdat een pagina is geladen wordt als erg frustrerend ervaren en zal zeker weten leiden tot het verlaten van je website. Zorg dat je je webshop optimaliseert voor wat betreft laadsnelheid. Als de laadsnelheid van de shop dan toch nog boven de 2 seconden uitkomt dan is het dringend tijd om over te stappen naar een ander e-commerce platform. #3. Te weinig functionaliteit met het huidige e-commerce platform Bij een groeiende business krijg je vanzelf behoefte aan meer capaciteit en functionaliteit. Meer klanten, meer producten, meer voorraad, meer content. Maar ook functionaliteiten voor het inzetten van promoties, upselling, social media, een B2B portal, meertaligheid, omni-channel en cross-border worden dan steeds belangrijker. Vaak kan dit worden opgelost door middel van allerlei maatwerk maar op een gegeven moment leiden al deze aanpassingen tot een trage webwinkel. Er zijn nog wel meer redenen te noemen waarom je zou moeten overstappen. Denk bijvoorbeeld aan kosten of aan user experience. Ook support is een belangrijk onderdeel. Voordat je gaat beginnen aan de overstap naar een ander e-commerce platform zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Onderschat dit niet, overstappen is vooral een kwestie van goed voorbereiden. Onderzoek welke functionaliteiten je huidige webwinkel platform mist. Waarschijnlijk weet je het al. Maar kijk toch nog eens goed naar de functionaliteiten die je nu mist en leg hier een lijst van aan. Verdeel ze onder met een prioriteit van de functionaliteit. Wanneer je de lijst compleet hebt dan is het goed om ook anderen eens te vragen wat zij missen aan functionaliteit in de webwinkel. Stel vragen aan bekenden en onbekenden en voeg ze toe aan je lijst. Aan de hand van je lijst kun je nu naar een webwinkel platform wat past bij je eisen- en wensen lijst. Vraag een testaccount en referenties aan om na te gaan of het inderdaad biest wat je zoekt. Onderzoek je IT-infrastructuur Maak een overzicht van hoe je IT-infrastructuur eruit ziet. Teken het liefst een overzicht met daarin op welke manier de systemen aan elkaar geknoopt zijn en welke gegevens waar worden uitgewisseld. Zorg dat je voldoende IT-kennis hebt of in huis haalt om het complete plaatje te maken. Wanneer je zelf minder op de hoogte bent van dit soort zaken dan is het goed om bij de keuze voor het nieuwe platform daar rekening mee te houden. Onderhoud wat je zelf niet kunt doen kost immers geld. Maak een plan met een tijdlijn voor je e-commerce platform overstap De overstap van het ene naar het andere e-commerce platform is een hoop werk. Data migreren van het ene naar het andere systeem is zo gedaan, het vergt echter veel meer dan dat. Maak een planning voor jezelf met daarin mijlpalen. Op die manier kun je de overstap afronden binnen een zeker tijdsbestek. Wanneer je het beste e-commerce platform hebt uitgekozen kun je de migratie gaan starten. Het makkelijkst kun je de shop vast gaan bouwen op het nieuwe platform en het vorige gewoon door laten draaien totdat de nieuwe omgeving af is. Als je eenmaal zover bent kun je de volgende stappen aanhouden om de migratie soepel te laten verlopen. Dit is slechts een grof stappen plan voor de overstap naar je nieuwe e-commerce platform. Bij complexe IT-infrastructuren is er meer voorbereiding nodig. Maak ook dan geldt: bereid goed voor en maak een plan met tijdlijn. Stappenplan
Op deze manier lijkt het het overstappen naar een nieuwe webwinkel platform erg eenvoudig. Het hoeft ook niet moeilijk te zijn maar je dient het zeker niet te onderschatten. Afhankelijk van de omvang van je business is het eenvoudig of wat complexer. In complexere omgevingen is er mogelijk sprake van een order management systeem (OMS), een warehouse management systeem (WMS), een ERP systeem, een API platform, een delivery management systeem (DMS) en een apart content management systeem (CMS). In dergelijke gevallen is de IT component voor de migratie een stuk groter en heb je specialisten nodig om de klus te klaren. P.S. Lees ook nog even dit artikel op Twinkle met daarin de meest gemaakte fouten bij re-platforming. Succes!
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Archieven |
Copyright © 2014-2024 Stool Commerce. Alle rechten voorbehouden.
Stool Commerce, Donsvlinder 27, 3544 DP Utrecht
Stool Commerce, Donsvlinder 27, 3544 DP Utrecht